luni, 26 ianuarie 2009

DOOM2, iubirea noastră!


Trebuie să rescunosc faptul că mă chinui să scriu acest articol de vreo trei zile. Cauza: lene, prea comodă, plictisită.


În ultima vreme am tot auzit de noi norme în ceea ce priveşte limba nostră. De ce s-a întâmplat acest lucru? Iată părerea mea:


Cele mai multe greşeli în limba noastră au luat naştere din cauza internetului, mai exact a messengerului. Cum descoperă acest lucru, fiecare "puştan" începe să scrie abreviat, să nu mai pună cratimă, să unească şi să despartă aiurea cuvinte. Cât despre semne de punctuaţie, mă scuzaţi, dar ce sunt alea? Mulţi se grăbesc să scrie prescurtat şi uită apoi cum este corect, iar Ministerul Învăţământului ce spune? Mai bine modificăm DOOM-ul că e mai uşor să acceptăm greşelile decât să ne chinuim să-i învăţăm corect. Şi... uite aşa ne trezim cu tot felul de cuvinte, exprimări care zgârie auzul.


Tot timpul aud servici în loc de serviciu, vroiam în loc de voiam. Ţin să menţionez faptul că profesori între 40-50 de ani fac astfel de greşeli, lucru cunoscut de toată lumea, nu e nimic nou, dar astăzi am fost plăcut impresionată de către profesoara mea de muzică. Deşi are 64 de ani vorbeşte CORECT! Voiam, seviciu, salariu... Respect!


DOOM-ul promovează prostia, ne întâlnim în viaţa de zi cu zi de persoane care scriu anumite cuvinte altfel, iar cei care mai ştiu câte ceva sunt daţi peste cap şi nu îşi mai dau seama ce este corect şi ce nu.
Aaaaaaa, era să uit. Există şi persoane care pun accentul GREŞIT pe anumite cuvinte pentru a scoate în evidenţă cât de culţi sunt şi inteligenţi. Noi, cei care cunoaştem această "bruială" care sună aiurea şi te zgârie pe creieri, îi lăsăm în pace. Cuvantul pe care l-am urmărit este carActer. (am pus A pentru că, normal, acolo pică accentul.). Din clasa a VIII-a, când era un profesor care punea accentul greşit, am ajuns în clasa a XII-a şi am realizat că toţi, cu excepţia profesoarelor de limbă română sau limbi străine şi unii elevi, spun cAracter. Beah! Cum sună! Poate sunt eu paranoia, dar nu îmi pasă!

Normal, trebuie să menţionez că aceste norme trebuie respectate şi la bacalaureat. Mulţumim!


16 comentarii:

joe spunea...

Scoala ne invata sa vorbim astfel iar DOOM-ul e un culegere de cuvinte dobitoaca ce accepta zeci de forme a unui cuvant. Alte cuvinte enervante sunt alea pompoase care nu-si au rostul decat de a deveni un alt nou sinonim al unui cuvant deja existent.

joe spunea...

* o culegere

Multe greseli se fac din cauza cartilor pe care le citim, in care regasim cuvinte demodate sau gresite gramatical, cel putin gresite in secolul asta.

Anda spunea...

Problema este că....toţi sunt conştienţi de asta...şi....nimeni nu face nimic, iar cei care încearcă... se lasă păgubaşi la un moment dat

joe spunea...

sau putem sa respectam noi valoarea cuvantului si sa ii corectam pe altii, chiar si cu riscul de a-i enerva

Anda spunea...

Asta fac eu :)))
Deja sunt stresantă. Unii apreciază, alţii critică. Aceştia cred că spun cu răutate, dar nu este aşa.

andrada spunea...

si eu tot nu vreau sa zic "voiam" doar ca te simti tu bine. VROIAM!! nah:)))

una la stirile protv a zis "salar"=))

joe spunea...

Cine zice ca e corect "voiam"? A vrea se zice nu A voi. A vrea...vreau...vroiam.

Anda spunea...

Despre asta şi este vorba Joe, despre mirificul doom. Corect este de când lumea "voiam",doar că lumea îl utiliza "vroiam" şi s-a decis folosirea sa în variaţie liberă.

a voi=a vrea

joe spunea...

nu m-ai lamurit si nu m-ai convins, mai ales ca zici la sfarsit a voi = a vrea...asta doar il pune pe "a vrea" ca element principal la care se raporteaza alte sinonime si daca a voi = a vrea, de ce nu-l lasam doar pe a vrea? cum am zis...a vrea, vreau, vroiam...

Anda spunea...

Cum spui tu, oricum...dacă vrei să te minunezi, deschide DOOM-ul să vezi ce tâmpenii au scos, au inventat şi au aprobat. Îmi pare rău că nu am DOOM-ul, dar e vreo 100 LEI...

joe spunea...

Cica a vrea e verb auxiliar neregulat care accepta ambele forme: a voi si a vrea. "Vream" ar fi ridicol de acceptat. Si asta e tot.

Anda spunea...

În fine, asta să fie problema...

Sunt o groază de cuvinte şi expresii care sunt folosite greşit.

andrada spunea...

voiam, vroiam. tot aia!!!
life is so peachy pink. de ce vorbiti despre tampeniile astea?:))

Anda spunea...

Exact! Viaţa e aşa frumoasă şi noi ne batem capul cu astea! :D
ÎNDRĂGOSTITO!

Anonim spunea...

La câte chestii au apărut în DOOM2, mă surpinde că nu s-au acceptat şi formele atât de des întâlnite:"să aive", "să aivă","să aibe".


Apropo, în DOOM2, dar şi în DEX accentul la "caractEr" este pe "e"

Anda spunea...

Păi şi eu ce am spus de caracter? Exact asta am spus, doar că am menţionat greşeala făcută de ceilalţi.

Plus că... să aive... e banal... chiar nu am auzit persoane care să greşească acest verb. Ciudat! :)